מחקרים

שימוש במעכבי ACE או ARBs בחולי מחלת כליות כרונית

במחקר איכותני נמצאו תחומי יעד מרכזיים לשיפור השימוש במעכבי ACE או ARBs, וממצאים אלו יסייעו בפיתוח כלי תומך החלטות ברישום התרופות לחולי מחלת כליות כרונית

03.04.2024, 16:35
מחלת כליות כרונית (צילום: אילוסטרציה)

מעכבי ACEי(Angiotensin-converting enzyme), אנזים מהפך אנגיוטנסין, וחוסמי הרצפטור לאנגיוטנסין (ARBs, angiotensin receptor blockers) ידועים כמשפרי תוצאים אך לא מנוצלים כראוי במחלת כליות כרונית (CKD, chronic kidney disease). קיימת הבנה מוגבלת לגבי הגורמים שהובילו להפסקת השימוש בתרופות הללו ולגבי הסיבות מאחורי חוסר הרצון לחדש אותן. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Cardiorenal medicine, החוקרים ביקשו לחקור את חוויותיהם ותפיסותיהם של רופאים ומטופלים לגבי השימוש במעכבי ACE או ARBs במחלת כליות כרונית.

במחקר בוצע שימוש במדגם רב-מקצועי של רופאים ומטופלים, עם תופעות לוואי מתועדות הקשורות למעכבי ACE או ARBs מששת החודשים האחרונים. המשתתפים גויסו מ-2 מערכות בריאות לענייני חיילים משוחררים מטקסס או טנסי, ובסך הכל, 15 רופאים ו-10 מטופלים השתתפו בראיונות. החוקרים השתמשו בגישות ניתוח נתונים איכותניות אינדוקטיביות ודדוקטיביות, על מנת לזהות נושאים הקשורים לחוויותיהם של הרופאים והמטופלים עם מעכבי ACE או ARBs. בנוסף, ניתוח מתמטי התמקד בהחלטות ובגישות לרישום התרופות, בהנחיות הקליניות ובתפיסת תופעות הלוואי. הנתונים נותחו תוך כדי איסופם, והגיוס הופסק עם ההגעה לרוויה בנושא.

תוצאות המחקר הדגימו כי רופאים שרשמו מעכבי ACE או ARBs לשליטה בלחץ דם ולהגנה על הכליות, הדגישו את החשיבות של תרופות אלו בחולי סוכרת. בנוסף, הרופאים פירטו כי העניקו חינוך מקיף לחולים המטופלים במעכבי ACE או ARBs בחולי מחלת כליות כרונית, אך ראיונות עם מטופלים חשפו פערי מידע מובהקים על מחלת כליות כרונית ועל שימוש במעכבי ACE או ARBs. מטופלים רבים לא ידעו את מצב מחלת הכליות שלהם, וחלקם לא ידעו מדוע נרשם להם טיפול במעכבי ACE או ARBs. כמו כן, הרופאים הציגו גישות מגוונות לניהול התרופות, המשקפות פערים בתפיסת הנחיות הרישום. הם הצביעו על חסמים מבניים וברמת המטופל למתן המרשמים, ורבים תמכו בפיתוח כלי שיסייע בהחלטה בשביל להקל על הרישום ועל הניהול של התרופות.

החוקרים מסכמים כי המחקר האיכותני, המערב רופאים וקלינאים, זיהה תחומי יעד מרכזיים לשיפור על מנת להגביר את השימוש במעכבי ACE או ARBs בחולים עם מחלת כליות כרונית, במטרה לשפר תוצאים ארוכי טווח בחולים בסיכון גבוה. ממצאים אלו יסייעו בפיתוח של כלי תומך החלטות ברישום מעכבי ACE או ARBs לחולים במחלת כליות כרונית.

מקור:

Jennifer ArneyL. Parker GreggSheena WydermyerMichael A. HerreraPeter A. RichardsonMichael E. MathenyJulia M. AkeroydGlenn T. GobbelAdriana HungSalim S. ViraniSankar D. Navaneethan; Understanding Prescribing Practices and Patient Experiences with Renin Angiotensin System Inhibitors Use in Chronic Kidney Disease: A Qualitative Study. Cardiorenal Med 1 January 2024; 14 (1): 34–44. https://doi.org/10.1159/000535829

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסמונת קרדיו-רנלית,  מעכבי אנזים המהפך,  אנגיוטנסין,  מעכבי ACE
תגובות